وحشت کیهانی یا وحشت لاوکرافتی چیست؟

H. P. Lovecraft

نویسنده آمریکایی، H. P. Lovecraft، این سبک داستان‌سرایی را که درمورد اسطوره‌های خودش که شامل مجموعه‌ای از عناصر فراطبیعی، ماقبل بشری و فرازمینی می‌شد خلق کرد .

داستان های او به مضامین ترس کیهانی، دانش ممنوع و خطرناک، جنون، تأثیرات غیرانسانی بر بشریت، دین و خرافات، سرنوشت و اجتناب ناپذیری، و خطرات مرتبط با اکتشافات علمی میپرداخت .

آثار او تحت تأثیر نویسندگانی مانند ادگار آلن پو،  الجرنون بلک‌وود، امبروز بیرس،  آرتور ماخن، رابرت دبلیو چمبرز  و لرد دانسانی قرار گرفت. با این حال، لاوکرافت مایل بود آثار خود را از داستان‌های گوتیک و ماوراء طبیعی موجود متمایز کند، و به قول خودش، وحشت را به سطح کیهانی ارتقا دهد.استیون کینگ گفته است که بهترین آثار لاوکرافت، در تمام ادبیات آمریکا بی‌نظیر وترسناک هستند و با تمام قدرت خود زنده می‌مانند.


قدیمی ترین و قوی ترین احساس بشر ترس است و قدیمی ترین و قوی ترین نوع ترس ترس از ناشناخته است.

H.P. Lovecraft

ریشه

ویژگی بارز آثار لاوکرافت، کیهان گرایی است. این احساس که زندگی معمولی پوسته ای نازک بر واقعیتی است که در مقام مقایسه، چنان بیگانه و انتزاعی است که صرف تأمل در آن به سلامت عقل یک انسان عادی آسیب می رساند. نویسنده ای به نام چاینا میویل، خاطرنشان می کند که “وحشت لاوکرافتی، ترس از نفوذ نیست، بلکه درک واقعیت است. جهان همیشه به طرز غیرقابل تحملی تیره و تار بوده است و وحشت اعتراف ما به این واقعیت نهفته وابسته است. آثار لاوکرافت همچنین غرق در حس منزوی روستایی انگلستان است، و هر چه بیشتر در عمق ژانر فرو رویم، همچنان این حس را حفظ می‌کنند که «آنچه انسان قرار نبود بداند» ممکن است به سطح زندگی عادی و خارج از شهرهای شلوغ متمدن و مدرن نزدیک‌تر باشد.


مضامین وحشت کیهانی

مضامین اصلی و فضای وحشت کیهانی، توسط خود لاوکرفت در «وحشت فراطبیعی در ادبیات» .با مقاله‌ای که درباره داستان‌های گوتیک، عجیب و غریب و ترسناک نوشت مطرح شد. در ادامه، تعدادی از این ویژگی ها و مشخصاتی مطرح شده اند که با عناوین ترسناک لاوکرافت مرتبط اند:

  • ترس از ناشناخته و غیر قابل شناختن ها
  • ترس و هیبتی که در مواجهه با پدیده‌هایی فراتر از درک خود احساس می‌کنیم، که دامنه آن فراتر از درک انسانی و دارای اهمیت کیهانی است. در اینجا وحشت، از درک این موضوع ناشی می شود که علایق، خواسته ها، قوانین و اخلاق انسانی در کل جهان هیچ معنا و اهمیتی ندارند. در نتیجه، میبینیم که موجودات کتاب های لاوکرافت شرور نبودند بلکه آنها بسیار فراتر از تصورات انسانی ما از اخلاق بودند.
  • تفکری از جایگاه بشر در جهان وسیع و بی‌آرام که توسط علم مدرن آشکار شده است، که در آن وحشت از کشف حقیقت وحشتناک سرچشمه می‌گیرد.
  • آمیختگی طبیعت‌گرایانه ی وحشت و داستان های علمی تخیلی، که در آن پیش‌فرض‌ها درباره ماهیت واقعیت، کنکاش می‌شوند.
  • پیشرفت فناوری و اجتماع از دوران کلاسیک، سرکوب آگاهی از بزرگی و بدی عالم کلانی که جهان خرد انسان در آن قرار دارد، تسهیل کرده است و یا به عبارت دیگر، سرکوبی پیش بینی شده بر ماهیت ترسناک کیهان، به عنوان یک واکنش به هولناکی اساسی آن.
  • داشتن قهرمانانی که در برابر قدرت های غیرقابل چشم پوشی و گریزناپذیر درمانده هستند که انسان ها را از موقعیتی ممتاز، به بی اهمیتی و ناتوانی می کشاند.
  • اشتغال ذهنی به بافت های احشایی، مواد نیمه ژلاتینی پروتئینی و لجن، بر خلاف سایر عناصر وحشتناک مانند خون، استخوان و یا اجساد.

کثلهو و وحشت کیهانی

داستان «اظهار کثلهو» یکی از مشهورترین داستان‌های کوتاه لاوکرفت است. در این داستان که لحن روایت آن، لحن روایت مستند است، سه راوی مختلف، سکانس‌های مختلفی را روایت می‌کنند که در پایان داستان ارتباط آن‌ها با یکدیگر معلوم می‌شود. این داستان یکی از بهترین داستان‌های زیرگونهٔ وحشت کیهانی است.