حقایق دارک پیکل ریک !

پیکل ریک که در خاطرتان هست؟ اپیزودی با این نام در فصل سوم، که توانست به یکی از محبوب ترین آیکون سریال تبدیل شود، در ظاهر بامزه و دوست داشتنی خود، جنبه هایی دارک از شخصیت ریک را مخفی کرده که در ادامه به آن ها می پردازیم.

شاید بتوان گفت که اپیزود پیکل ریک، پرطرفدار ترین اپیزود کل سریال تابه حال بوده. اما از لایه ی ظاهری سریال که عبور کنیم، خواهید دید که خیارشوری که ریک به آن تبدیل شده، استعاره ای تراژیک است از شخصیت واقعی او.

هنگام بحث درباره‌ی روند ساخت چندین قسمت نمادین ریک و مورتی، نویسنده و یکی از خالقان ریک اند مورتی، یعنی دن هارمون، از اپیزود سوم فصل سوم، به عنوان یکی از این قسمت های نمادین یاد برد. در این قسمت، دیدیم که ریک برای کنسل کردن نوبت مشاوره ی خانوادگی اش، خود را تبدیل به یک خیارشور کرد. این کار ریک، او را به سمت ماجراجویی‌ای برد که در آن، سر از مبارزه با موش های وحشی فاضلاب در آورد. در هارمون همچنین تاکید کرد که این پیکل ریک، یک استعاره ی دارک است و معنایی بسیار عمیق تر از آنچه به ظاهر به نظر می آید، دارد.

پیکل ریک، استعاره ای از مشکل اعتیاد ریک به الکل است

پیکل(Pickled)، یک اصطلاح عامیانه به معنای مست است. زمانی که ریک خود را بتدیل به خیارشور میکند و درگیر مبارزه با موش های فاضلاب میشود، در واقع استعاره ای است از یک ریک الکلی که در حال مبارزه با اعتیادش است. هرچند که این موضوع در بیشتر اپیزودها به کرار اشاره شده، اما در این قسمت، تمام سرنخ هایی که میتواند ذهن شما را به سمت این موضوع ببرد، از قصد حذف شده. طبق اظهارات دن هارمون، حذف سرنخ ها، این اجازه را به آن ها داد که استعاره، بدون دخالت هیچ عاملی، اجرا شود و ذهن بیننده درگیر مفاهیم عمیق تر نشود.

در نهایت، زمانی که ریک بالاخره به جلسه ی مشاوره وارد میشود، درمانگر او را با زیرکی بررسی می کند. دکتر وانگ مدعی میشود که ریک از توانایی های علمی خود، برای فرار از کارهایی استفاده می کند که برای بهبود زندگی فردی اش لازم‌اند. هرچند این موضوع چیز جدیدی نیست و در بسیاری از دیگر قسمت ها هم شاهد این بودیم که ریک، برای فرار از مشکلات فردی اش، دست به هر اقدامی می زند. این ماجراجویی غیرعادی، در مجتمع نظامی و مبارزه به زندانی‌ای به نام جگوار، به خوبی نشان داده شده. ریک از مجرای فاضلاب اعتیاد خود، سر از ماجراجویی غیر ضروری‌ای در می آورد که اگر از جلسه ی درمانی اجتنباد نمی کرد، وارد آن مخمصه نمی‌شد.

پیکل ریک، قضیه‌ی الکلی بودن ریک را دارک تر می‌کند

دکتر وانگ، اظهار میکند که ریک و دخترش،بث، در نوعی بیزاری از آسیب پذیری عاطفی به هم شباهت دارند و آن را نوعی ضعف می‌دانند. این موضوع در قسمت های دیگر هم به ما نمایش داده شد اما در اپیزود پیکل ریک، به نظر آمد که این قضیه، تاثیر منفی بلند مدتی روی بث داشته که در نهایت ممکن است سبب شکل گیری وابستگی او به الکل شود. این موضوع، طعنه آمیز است. زیرا بث اصرار دارد که این درمان به نفع فرزندانش، مورتی و سامر است، اما دکتر وانگ به درستی مشاهده می کند که مشکل اصلی، در رابطه‌ی پدر و دختر نهفته است.

استعاره‌ی الکل و فرار ریک از مشکلات شخصی اش و پناه بردن به اعتیاد را همه از قبل می‌دانستند و تایید می‌کنند. اما مقایسه ی تراژیک تر این است که ، همانطور که دکتر وانگ اشاره می‌کند:” تو خدای جهان خودتی ولی از سر و بدنت، خون و مدفوع موش می‌چکه”.  ریک، قادر به انجام هر کاری است اما به جای مقابله با مشکلات شخصی اش، الکل مصرف می کند و تا زمانی که خود را در خون و مدفوع نابود کند، به این کار ادامه خواهد داد. ریک حتی از جری هم بیشتر تمایل به تغییر دارد. در حالی که الکلی بودن ریک، موضوعی رایج و فان در تمام طول سریال بوده، اپیزود پیکل ریک، پیامدهای گوناگون آن را به ظرافت خاصی بررسی می کند که اکثر بیننده ها، نتوانستند این نکات ریز را ببینند.