ایستراگ های قسمت هشتم فصل چهارم

عنوان اپیزود: Vats of acid
  • عنوان اپیزود: Vats of acid

به نظر می‌رسد که عنوان این قسمت و موضوع کلی آن که با اسید و مخزن هایی پر از اسید در ارتباط است، ادای احترامی است به صحنه‌های کلاسیک بتمن که در کارخانه Ace Chemicals، که به‌طور نمادین با مخزن‌های مواد شیمیایی سبز حباب‌دار پر شده است.

روپی های سری بازی های لجند آو زلدا
  • روپی های سری بازی های لجند آو زلدا

کریستال هایی که ریک و مورتی با موجودات فضایی معامله میکنند، در ظاهر به شکل روپی هایی است که در لجند آو زلدا می‌بینید.

هایپر لوپ
  • هایپر لوپ

زمانی که موجودات فضایی بیگانه اطراف اسیدها پرسه میزنند، در مورد موضوعی به اسم هایپرلوپ صحبت می‌کنند که اشاره‌ای به یک سیستم تئوری قطار سریع‌السیر در دنیای واقعی است که با استفاده از لوله‌های وکیوم مهر و موم شده و ابتدا در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت‌های ایلان ماسک یعنی تسلا و اسپیس ایکس مطرح شد.

وقتی خیارشور بودم
  • وقتی خیارشور بودم

ریک و مورتی در طول مشاجره خود، به چند قسمت گذشته اشاره می‌کنند. مورتی با اشاره به اپیزود سوم از فصل سوم، یعنی  “Pickle Rick” – که جزء پرطرفدارترین و معروف ترین اپیزودهای سریال است، می‌گوید وقتی خیارشور بودی. در مقابل، ریک به اپیزود چهارم فصل چهارم با عنوان “Claw and Hoarder: Special Ricktim’s Morty” اشاره می‌کند، که در آن درخواست مورتی برای یک اژدهای خانگی به بسیاری از موضوعات جنسی واقعاً ناخوشایند ختم شد.

بوکوفسکی
  • بوکوفسکی

ریک مورتی را “بوکوفسکی” می نامد. چارلز بوکوفسکی، نویسنده و شاعری مشهور در قرن بیستم بود که کتاب هایش شامل Ham on Rye و بسیاری دیگر است. همانطور که ریک بیان می کند که آیا بوکوفسکی عضو جنبش بیت بود یا خیر، موضوع بحث است. جنبش بیت (به انگلیسی: Beatnik) به معنای سرخورده از جامعه، به آن دسته از هنرمندان آمریکایی اطلاق می‌شود که اواسط دهه پنجاه، به سیاست رادیکالی و موسیقی «هیپ هاپ» توجه داشتند و مرکز آن‌ها در نیویورک و سانفرانسیکو بود.

فوتوراما انجام دادش
  • فوتوراما انجام دادش

برای مسخره کردن ایده‌ی بازی ویدیویی زندگی واقعی مورتی، ریک به جوک «سیمپسون‌ها قبلاً این کار را کرده‌اند» که در سال ۲۰۰۲ در فصل ششم ساوت پارک، قسمت ۷ معروف شد، کنایه می‌زند. ریک نمی‌خواهد ذهن خود را مشغول ایده‌ی مورتی کند. چرا که در این مورد، Futurama – که توسط مت گرونینگ یعنی خالق سیمپسون ها ساخته شده، به همین کار اشاره کرده است و به طور خاص، در قسمت پایانی سریال، با نام “Meanwhile”، که در آن پروفسور Farnsworth دستگاهی را اختراع می کند که باعث می شود کاربر، ۱۰ ثانیه در زمان به عقب سفر کند. و دستگاه ها هم حتی شبیه به هم هستند.

در زمان سفر نمیکنم
  • در زمان سفر نمیکنم

اصرار ریک مبنی بر اینکه در زمان سفر نمیکند، آخرین مورد از مجموعه جوک های طولانی در مورد سفر در زمان است. جدیدترین نمونه در فصل ۴، اپیزود ۵، با تایتل “Rattlestar Ricklactica” است که اولین باری بود که ریک و مورتی سفر در زمان را به نمایش گذاشتند. تصادفی نیست که جعبه ای با علامت “موارد سفر در زمان” در کارگاه گاراژ ریک به طور برجسته در پس زمینه بسیاری از صحنه های این قسمت نمایش داده می شود.

روانشناسی معکوس
  • روانشناسی معکوس

در این قسمت، اشارات زیادی به فرهنگ و اصطلاحات اینترنتی وجود دارد. در یک صحنه، ریک اشاره می کند که قبل از اینکه آن را تیکه انداختن بنامند، به سادگی به عنوان روانشناسی معکوس شناخته می شد، که مطمئناً تا حدودی دقیق است.

ریک ادامه می دهد که “اینسل ها” (تجردهای غیرارادی – اگر با این اصطلاح آشنا نیستید، کمی عقل خود را حفظ کنید و آن را در گوگل جستجو نکنید) آن را اختراع نکردند، باگز بانی انجام داد – البته اشاره می کند به شخصیت Looney Tunes که اغلب از ترفندهای روانی برای پیشی گرفتن از شکارچیان و رقبا استفاده می کرد.

ریک در ادامه از اینسل ها یاد میبرد که جنبشی آنلاین است که در اویل دهه ۹۰ آغاز شد.

طعم بستنی ها
  • طعم بستنی ها

طعم‌های بستنی فهرست‌شده در این داستان همگی ارجاع به طراحان پس‌زمینه‌ای است که روی این قسمت کار کرده‌اند، طبق تیتراژ:

  • (طراح اصلی پس زمینه)Candy Caines = Vance Caines
  • Bolden Berry = Chris S. Bolden
  • Robbie Road = Robbie Erwin
  • Bremnermint = Lauryn Danae Bremner
  • Rhees N Pieces = Michelle Rhee
  • Butter Scott = Tommy Scott
میخانه مو
  • میخانه مو

این صحنه در مقابل نمای ساختمانی اتفاق می افتد که تقریباً شبیه میخانه Moe از سیمپسون ها است(به غیر از پنجره‌ی گرد روی در).

سکانس سقوط هواپیما
  • سکانس سقوط هواپیما

به گفته دن هارمون، خالق ریک و مورتی در ویدیوی Inside the Episode این هفته، سکانس سقوط هواپیما در ابتدا در فیلمنامه نبود. کارگردان، اپیزود جیکوب هیر آن را اضافه کرد زیرا اپیزود پنج دقیقه کم داشت. هیر می گوید که این سکانس از کتاب سال ۱۹۷۴ “زنده: داستان بازماندگان آند” الهام گرفته شده است که در مورد سقوط واقعی پرواز ۵۷۱ نیروی هوایی اروگوئه در سال ۱۹۷۲ است.

کاپری سان
  • کاپری سان

به نظر می رسد ریک در حال نوشیدن کاپری سان است. این نوشیدنی شبیه آبمیوه که درصد قند بالایی دارد، در ناهارهای مدرسه های دبیرستانی و بازی‌های فوتبال بچه‌ها در دهه ۱۹۹۰ رایج بود.

انت من و وسپ
  • انت من و وسپ

ریک ادعا می کند که بیزاری او از سفر در زمان از این واقعیت ناشی می شود که فیلم Ant-Man and the Wasp، فیلم دنیای سینمایی مارول ۲۰۱۸، این کار را انجام داده است، و بنابراین او علاقه‌ای را از دست داده.آن فیلم دقیقاً شامل سفر در زمان نبود، اما شامل بسیاری از اشتباهات کوانتومی بود و همین موضوع باعث عصبانیت ریک شده.

پرستیژ
  • پرستیژ

ریک با خوشحالی به مورتی می‌گوید که «خودش را پرستیژ کرده است». این حرف ریک، اشاره به فیلم پرستیژ کریستوفر نولان در سال ۲۰۰۶ دارد که در آن حقه های یک شعبده باز ، منجر به مسائل خطرناکی شد.

کریستال‌های زمان
  • کریستال‌های زمان

ریک همچنین به کریستال‌های زمان اشاره می‌کند که با نام کریستالیزه زانتنیت نیز شناخته می‌شود، که در دستگاه خود برای متوقف کردن زمان در قسمت پایانی فصل اول، یعنی  «کسب و کار ریکسی» استفاده کرد و این دو نفر را با شلیمی‌پانتز، پلیس زمان، در اولین نقسمت از فصل دوم با نام ” یک ریکل در زمان ” به دردسر انداخت.

  • جفری دامر!!!

ریک به جفری دامر، قاتل سریالی بدنام آمریکا که قتلش شامل آدم خواری و نکروفیلیا بود، اشاره ای نامحسوس دارد. همانطور که ریک می گوید در حالی که نوه اش را سرزنش می کند، دامر نیز مانند مورتی «فقط سرگرم می شد».

معترضان مورتی
  • معترضان مورتی

مورتی در طول دوره‌ی سوء استفاده های خود، طیف خیلی زیادی از افراد و گروه ها را آزار داد، از جمله:

  1. جنبش می تو
  2. اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا (یک گروه مدافع حقوق بشر)
  3. AARP (انجمن بازنشستگان آمریکا)
  4. NAACP (انجمن ملی برای پیشرفت رنگین پوستان)
  5. GamerGate (یک کمپین آزار و اذیت آنلاین زن‌ستیزانه ی سازمان‌یافته که  مخالف جناح راست، تنوع، و پیشرفت‌گرایی در فرهنگ بازی‌های ویدیویی بود.)
  6. سونیا سوتمایور، قاضی دیوان عالی، که در سال ۲۰۰۹ توسط پرزیدنت اوباما منصوب شد

همچنین معترضان را می توان دید که تابلوهای مختلفی در دست دارند که نشان دهنده جنایات دیگری از مورتی است، از جمله “نهنگ ها را برگردان”، “آدم خواری یک انتخاب است”، “این حرف ماست” (که توسط یک زن سفیدپوست نگه داشته شده است)، و “مسکو مورتی”، با اشاره به لقب مسکو میچ سناتور کنتاکی، میچ مک کانل.

تاجر ونیزی
  • تاجر ونیزی

Justice Sotamayor از کتاب تاجر ونیز اثر شکسپیر نقل قول می کند که گمان می رود بین سال های ۱۵۹۶ و ۱۵۹۹ نوشته شده باشد

  1. یازده سپتامبر

ارجاع ریک به یک واقعیت جایگزین دلپذیرتر که در آن ۱۱ سپتامبر هرگز اتفاق نیفتاد، دومین شوخی ۱۱ سپتامبر در مورد ریک و مورتی در همین چند هفته است، و اگر یادتان باشد در اپیزود قبل هم به همین مورد اشاره شد، زمانی که ریک و مورتی تصمیم گرفتند به خاطر تازه بودن حادثه یازده سپتامبر، آن را تکرار نکنند.

جانی کارسون
  • جانی کارسون

در نهایت، در این دنیای موازی، جانی کارسون هنوز زنده است، و حتی بهتر از آن و هنوز روی آنتن است. کارسون بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۹۲ به مدت ۳۰ سال میزبان برنامه تلویزیونی NBC The Tonight Show بود. در استینگر این اپیزود، و پس از تیتراژ پایانی، کارت هایی تجاری، حاوی عبارات “Welcome Back” و “More on the Way” ریف‌هایی از تصاویر واقعی نمایش کارسون هستند.