ایستراگ های قسمت هفتم فصل چهارم

آیا در مورد بیگانگان چیزی شنیده اید؟

اپیزودهای ریک و مورتی را تقریباً می‌توان به یکی ازاین دو دسته تقسیم کرد: اپیزودهای متا که در آن دو شخصیت، ماجراهای هیجان‌انگیزی دارند و یا واقعیت و زندگی واقعی را زیر سوال می‌برند، و اپیزودهای پارودی، که خالقان سریال یعنی جاستین رویلند و دن هارمون، به آثار دیگر ادای احترام می‌کنند. از همان ابتدا، دسته دوم برای هویت سریال بسیار مهم بوده است. قسمت دوم فصل اول تقلیدی از فیلم های مرد چمن زن (۱۹۹۲)، آغاز (۲۰۱۰)، و کابوس در خیابان الم (۱۹۸۴) بود.

با فصل ۴، اپیزود ۷، “پرومورتیوس“، ریک و مورتی یک اپیزود پارودی دیگر را به ما ارائه کردند، این بار روی سریال Alien، با طنزی از جنگ ستارگان دست گذاشتند.

اما به هر حال، این ریک و مورتی است، بنابراین آنقدرها هم ساده و سرراست نیست. اپیزود “پرومورتیوس” ،از چارچوب یک فیلم ترسناک فرازمینی استفاده کرد تا با تراژدی های دنیای واقعی مقایسه شود و ریک و مورتی را مجبور به مقابله با تمایلات خشونت آمیز خود کند. همچنین دارای تعداد زیادی جوک  درباره‌ی مدفوع بود.


عنوان اپیزود Promortyus

۱-عنوان اپیزود Promortyus

عنوان این قسمت ریک و مورتی، بر‌میگردد به فیلم علمی-تخیلی ترسناکی که در سال ۲۰۱۲ منتشر و Promortyus نام داشت. برخی از طرفداران سریال به شوخی می‌گویند که با وجود اینکه فیلم یک افتضاح به تمام معنا بود، اما باید خوشحال باشیم که ساخته شد، چرا که توانست  ۸ سال بعد، این اپیزود دوست داشتنی را تحت تاثیر قرار دهد.

اپیزود Starro

۲-اپیزود Starro

در ویدیوی یوتیوبی که با عنوان Inside the Episode: Promortyus منتشر شد، دن هارمون می گوید که این قسمت، در واقع ادای احترام به استارو، یکی از شخصیت‌های منفی کمیک های دی سی است. موجودی که شبیه یک ستاره دریایی فضایی است و هاگ‌هایش را به صورت مردم نیویورک می‌پاشد تا ذهن کل شهر را کنترل کند.

Facehuggers

۳-Facehuggers

کسانی که فرانچایز Alien را دنبال میکنند، با فیس هاگرها به خوبی آشنا هستند. قسمت اول سری فیلم های Alien، در سال ۱۹۷۹ اکران شد و در طول این مدت طولانی، بر سریال ها و فیلم های بسیاری از جمله ریک و مورتی تاثیر گذاشته. فیس هاگرها موجوداتی هستند که به صورت افراد میچسبند و داخل بدن آن‌ها تخم می‌گذارند. نمونه‌ی مشابه هم، headcrab ها در سری بازی های ویدیویی Half life هستند.

فروشگاه M&M

۴-فروشگاه M&M

به نظر می‌آید ریک، فروشگاه M&M را نشانه‌ای از یک تمدن پیشرفته می‌بیند. این مغازه‌های خرده‌فروشی که رسما M&M’s World نامیده می‌شوند، در سال ۱۹۹۷ در لاس وگاس ایجاد شدند و اکنون در شهرها و کشورهای زیادی مانند اورلاندو، شانگهای، نیویورک، لندن، و هندرسون، نوادا و حتی سریال ریک و مورتی شعبه دارند. جایی که ریک به مورتی می‌گوید:” اوه اونا یه فروشگاه M&M هم دارن”.

زایمان طبیعی

۵-زایمان طبیعی

به دنیا آوردن یک جنین و بلافاصله مردن. آشنا نیست؟ این صحنه را حتما در سری فیلم‌های Alien مشاهده کردید. اما در ریک و مورتی، این مورد بیشتر شبیه این است که در دستشویی بخاطر فشار زیاد، نیمه‌ی پایینی بدنتان منفجر شود.

مجله‌ی گلورزو

۶-مجله‌ی گلورزو

این مجله که به وضوح از مجله‌ی تایمز الهام گرفته، طرحی از گلورزو ریک را روی جلدش دارد که یک شخصیت معروف آن منطقه است. درست مانند روزنامه‌ی تایمز که در مورد سلبریتی‌ها و افراد سرشناس است.

گلورزو الکس جونز

۷-گلورزو الکس جونز

الکس جونز، مجری برنامه‌های رادیویی است که شخصی افراطی و نظریه پرداز تئوری‌های توطئه می‌باشد. گلورزو ریک هم در یوتیوب، دقیقا کار مشابه الکس جونز را انجام می‌دهد.

درست مثل جنگ ستارگان

۸-درست مثل جنگ ستارگان

همانطور که ریک و مورتی در اطراف شهر پرواز می کنند در حال ویران کردن شهر هستند، به سری فیلم‌های جنگ ستارگان شباهت پیدا می‌کنند. این مقایسه فراتر از اسلحه های نصب شده در پایین کشتی آنها است. در جنگ ستارگان، هیچ کس به مرگ تعداد بیشماری از استورم تروپرزها توجهی نمی کند. وقتی به این واقعیت فکر می کنید که بسیاری از استورم تروپرزها، افراد عادی و نرمال مانند شخصیت‌های سه گانه فین هستند، کمی دلگیر به نظر می رسد و این دقیقاً نقطه ای است که در این قسمت از ریک و مورتی ثابت می‌شود. یعنی زمانی که گلورزو ها به انسان تبدیل می‌شوند.

۱۱ سپتامبر و حمله‌ی پرل هارپر

۹- حادثه ۱۱ سپتامبر و حمله‌ی پرل هارپر

همانطور که ریک و مورتی به سمت برج‌های دوقلوی گلورزو پرواز می‌کنند، توافق می‌کنند که بعد از ۱۱ سپتامبر، خیلی زود است که دوباره این عمل تکرار شود. با این حال، پرل هاربر – که تقریباً ۸۰ سال پیش رخ داد – منصفانه‌تر است. هر دو تراژدی در گذشته آمریکا هستند، اما زمان زخم‌ها را التیام می‌بخشد – و هرچه می‌گذرد برخی شوخی‌ها را قابل قبول‌تر می‌کند.

سیاره‌ی پرج و دنیای چرخ دنده

۱۰- سیاره‌ی پرج و دنیای چرخ دنده

در این قسمت مشاهده کردیم که ریک به سیاره‌ای به اسم پرج( که به معنی پاکسازی است) و دنیای چرخ دنده اشاره می‌کند. مورد اول یعنی سیاره‌ی پرج، رفرنسی است به اپیزود نهم فصل دوم سریال، و مورد دوم هم اشاره دارد به اپیزود دوم همان فصل یعنی دوم.

۱۱-لباس‌های مکانیکی

۱۱-لباس‌های مکانیکی

لباس‌های رزمی ریک و مورتی،یادآور انیمیشن‌ها و کارتون‌های مختلف که تم کت و شلوار مکانیکی داشتند هستند از Gundam و Voltron گرفته تا Transformers و Ronin Warriors.

دفعه‌ی بعد،شعله افکن‌ها رو میاریم

۱۲- دفعه‌ی بعد،شعله افکن‌ها رو میاریم

همانطور که ریک و مورتی از انتخاب سلاح خود ابراز تاسف می کنند، ریک قول می دهد دفعه بعد به جای آن شعله افکن می‌آورند. فیلم های بیگانه برای مدت زمان طولانی است که از شعله افکن‌ها در سکانس‌هایش استفاده می‌کند.

 سام سام

۱۳- سام سام

ریک برای صدا زدن سامر، از اسم مستعار سام سام استفاده می‌کند که برای اولین بار در اپیزود دوم فصل سوم با عنوان Rickmancing the Stone استفاده شد.

هیچکس چیزایی که من دیدمو ندیده

۱۴-هیچکس چیزایی که من دیدمو ندیده

آهنگ “Nobody Knows de Trouble I’ve Seen“، توسط آهنگساز آفریقایی-آمریکایی، هری بورلی نوشته شده و توسط هنرمندان بی شماری در طول تاریخ آمریکا اجرا شده است و موضوع آن، وضعیت اسفبار محکومانی است که به ناحق زندانی شده‌اند. این دقیقاً همان چیزی است که مورتی در این قسمت استفاده می کند. از دیگر نمونه های قابل توجه استفاده های کمدی مشابه می توان به شیر شاه و توپ های فضایی اشاره کرد.

حلقه داستانی

۱۵- حلقه داستانی

وقتی بث، ریک را سرزنش می کند طبق قولش عمل نکرده و او را در جریان قرار نداده است،در واقع  به پایان فصل سوم اشاره می کند، زمانی که خانواده اسمیت تقریباً برای همیشه از هم پاشیدند.

دایره‌ی کامل

۱۶- دایره‌ی کامل

زمانی که تمام شخصیت‌های داستان، از شخصیت های مثبت گرفته تا شخصیت های شرور، به خاطر فیس هاگر ها فریاد می‌زنند که در حال زایمان یک آدم فضایی هستند،ریک عبارت it’s full circle from the pilot–full circle را یادآوری می‌کند. که این نشانگر اپیزود اصلی سریال است که ریک و مورتی دانه ‎های فضایی را در پشت خود فرو کردند تا بتوانند آن‌ها را قاچاقی به خانه ببرند.

تریشیای آمریکایی

۱۷-تریشیای آمریکایی

در استینگر این اپیزود، که به شوخی کوچکی در مورد زنبورها در قسمت قبلی بازمی گردد، یادرآور فیلم زیبای آمریکایی محصول ۱۹۹۹ است که در آن صحنه مشابهی بین آنجلا هیز و جین برنهام پخش می شود.