ایستراگ های قسمت ششم فصل چهارم
ایستراگ های قسمت ششم فصل چهارم

ایستراگ های قسمت ششم فصل چهارم

ریک و مورتی سرانجام بازگشت، و با وجود اینکه نیمه اول فصل نسبت به چهار فصل گذشته، توانست به جایگاه قبلی خود بازگردد و یک اپیزود شاهکار را تحویل طرفداران دهد. فصل ۴، قسمت ۶، با عنوان “Never Ricking Morty” توانست نمره‌ی متا را دریافت کند – که به خودی خود بی نظیر است. اما مهمتر از آن، ایستراگ های هوشمندانه و خنده‌دار داستان بود.

ریک و مورتی خود را در قطاری گرفتار یافتند که قرار بود به طور بی‌پایان، در دایره‌ای در حرکت باشد، تا زمانی که قهرمانان این قسمت، راهی پیدا و آن را متوقف کنند. این اپیزود به‌عنوان مجموعه‌ای از ماجراهای قبلی تلوزیون کابلی میان بعدی آغاز شد و حتی شاهد بازگشت بسیاری از شخصیت‌ها و داستان‌های مورد علاقه طرفداران بودیم.

«Never Ricking Morty» احتمالاً بهترین قسمت فصل ۴ تاکنون بوده است، به ویژه به این دلیل که پر از جوک‌های ناب  و اشاره به ماجراهای گذشته ریک و مورتی بود. در ادامه‌ی این مقاله، تمام چیزهایی است که  در این قسمت مشاهده کردیم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


۱. برف شکن (Snowpiercer)

۱. برف شکن (Snowpiercer)

سوار شدن در قطار، حال هوای این اپیزود را به سمت اثر علمی تخیلی بونگ جون هو، یعنی Snowpiercer می‌برد.هر چه بیشتر در این اپیزود پیش میرویم، شباهت های بیشتری چشممان را می‌گیرد. تا در نهایت تیلدا سوینتون(تصویر بالا) که یکی از شخصیت هایبرف شکن است ظاهر می‌شود.

۲. Snake venom

۲. Snake venom

تمامی نوشیدنی های این اپیزود، در ظروفی به شکل مار قرار گرفته‌اند. شاید تمامی آن ها از سیاره‌ی اسنیک(مار)، آمده‌اند.که در فصل چهارم اپیزود Rattlestar Ricklactica با ماجراهای آن آشنا شدیم.

۳. مکله برفی (Ice Queen)

۳. مکله برفی (Ice Queen)

ملکه یخی در این صحنه، یادآور یکی از شخصیت های اولین مجموعه از کتاب های The chronicles of Narnia است که تیلدا سوینتون بازیگری آن را بر عهده داشت. بنابراین این دومین ایستراگی است که به تیلدا اشاره می‌کند.

۴. yaddle

۴. yaddle

به نظر میرسد یکی از پارتنرهای سابق ریک در قطار، به شکل یکی از هم نوع های یودا حضور دارد که این اشاره‌ای است به شخصیت yaddle که در سال ۱۹۹۹ در The Phantom Menace معرفی شد.

۵.Total Rickrall (یادآوری مطق)

۵.Total Rickrall (یادآوری مطق)

در سال ۱۹۹۰، در یکی از فیلم های آرنولد شوارتزنگر به نام Total Recall، شخصیتی حضور داشت که با نام زن سه سینه شناخته می‌شد. در این اپیزود از ریک و مورتی هم شخصیتی با همین مشخصات حضور دارد. همچنین در گذشته هم با نام گذاری یکی از اپیزودهای فصل دوم فیلم به  Total Rickrall، شاهد ایستراگ دیگری راجع به این فیلم بودیم.

۶.عنوان اپیزود

۶.عنوان اپیزود

عنوان این اپیزود، Never Ricking Morty است که رفرنسی است به فیلم تخیلی The NeverEnding Story که در سال ۱۹۸۴ منتشر شد و بسیاری از اعضای تیم سازنده‌ی ریک و مورتی، در کودکی با این فیلم خاطره دارند.عنوان، مربوط به خود قطار است که به معنای واقعی کلمه یک سری داستان های بی پایان را تولید می کند.

۷.تلوزیون کابلی میان بعدی

۷.تلوزیون کابلی میان بعدی

اسلحه‌ی میان بعدی که در اپیزود وجود دارد، به دفعات زیادی در طول این قسمت رفرنس شده است.از جمله زمانی که ریک میگوید: “اگه میخواستیم یه بار کار کنیم، از تلوزیون کابلی میان بعدی استفاده میکردیم”. و اگر به گذشته نگاه کنیم، در اپیزود Rixty minutes، برای اولین بار جعبه‌ی این دستگاه به نمایش گذاشته شد.

۸.بلیط فروش

۸.بلیط فروش

وقتی که بلیط فروش از پنجره قطار می‌پرد، در Blips and Chitz که یک آرکید کهکشانی است بیدار میشود. که پیش تر در قسمت Mortynight Run از فصل دوم آن را به چشم دیدیم.

۹.دایره ی داستانی

۹.دایره ی داستانی

طبق این نمودار، قطار داستان یک دایره داستانی تحت اللفظی است که به روش دن هارمون به داستان سازی در یک دایره اشاره دارد.

۱۰. بازگشت مرد پرنده ای

۱۰. بازگشت مرد پرنده ای

اولین صحنه بعد از وقفه تبلیغاتی کاملاً بی‌ثبات است: یک تبلیغ موزیکال با حضور ریک و مرد پرنده ای، که اولین حضورش را در اپیزود آخر فصل اول با نام “Ricksy Business” به ثبت رساند.

۱۱.اتاق موزیکال

۱۱.اتاق موزیکال

در یکی از صحنه ها، بنا به دلایلی سکانسی در یکی از واگن‌های قطار پخش شد که کاملا موزیکال بود. شخصیت‌ها در صحنه، به چندین نمایش‌ موزیکال از جمله Cats, Phantom of the Opera, Hairpsray, and possibly something Shakespearean (آدم فضایی با یقه‌ی سفید در سمت راست) اشاره می‌کنند.همچنین پوسترهایی در پشت صحنه وجود دارند که به اثر موزیکال The Sound of Music اشاره می‌کنند.

۱۲.آزمون Bechdel

۱۲.آزمون Bechdel

ریک از تست بچدل نام می برد. استاندارد معروفی که در سال ۱۹۸۵ توسط تصویرگر و کاریکاتوریست، آلیسون بچدل پیشنهاد شد. همانطور که ریک توضیح می‌دهد، این آزمون بازنمایی زنان را در آثار داستانی می‌سنجد.به این ترتیب که اگر دو زن  در هر نقطه‌ای از داستان، مکالمه‌ای داشته باشند که به شخصیت های مرد مرتبط نباشد، این اثر، آزمون بچدل را با موفقیت پشت سر می‌گذارد.

۱۳.RBG بدنام

۱۳.RBG بدنام

مورتی تمام تلاشش را می‌کند، اما با توجه به اینکه او یک پسر ۱۴ ساله است، نمی‌تواند نام شخصیت معروف فمینیستی و قاضی دادگاه عالی، یعنی روت بادر گینزبورگ را به خاطر بیاورد.


۱۴.پروردگار داستان

۱۴.پروردگار داستان

پروردگار داستان، که ریک او را به عنوان “Matrix Space Frasier” توصیف می کند (ترکیبی از ارجاعات به فیلم علمی تخیلی  The Matrix و فیلم کمدی NBC Frasier است که به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۹ و ۱۹۹۳ عرضه شدند.صداپیشگی این شخصیت را Paul Giamatti بر عهده دارد که ممکن است او را نقش آفرینی‌اش در فیلم ها و سریال هایی مانند Sideways, Billions, and 12 Years a Slave, and even the video game Ratchet and Clank بشناسید.

۱۵. Back to the Future

۱۵. Back to the Future

در ادامه‌ی صحنه‌ای که ریک و مورتی به بیرون از پنجره پرتاب میشوند،ریک در نقش یک دانشمند پیر ظاهر میشود که با یک همکار نوجوان در حال انجام آزمایشاتی است. این سکانس، ما را یاد فیلم بازگشت به آینده می‌اندازد.

۱۶. آن سوی دیوار پنجم

۱۶. آن سوی دیوار پنجم

استوری لرد تهدید میکند که ریک و مورتی را آن سوی دیوار پنجم میفرستد که حالتی مبهم از عبور از دیوار چهارم است. عبور از دیوار چهارم زمانی است که شخصیت‌ها اذعان می‌کنند که در یک داستان حضور دارند، در حالی که رد شدن از دیوار پنجم ظاهراً زمانی است که شخصیت‌ها اذعان می‌کنند که توسط اشخاصی کنترل می‌شوند. که برخی شامل ارجاع به شخصیت‌های گذشته‌ای است که آن بازیگران در آن ها نقش آفرینی کرده‌اند.

۱۷. آبرادولف لینکلر و بچه مهمانی

۱۷. آبرادولف لینکلر و بچه مهمانی

دو تا از شخصیت هایی که در این اپیزود حضور دارند، در قسمت پایانی فصل نخست سریال با عنوان Ricksy Business هم حضور داشتند. یعنی آبرادولف لینکلر و بچه مهمانی

۱۸. انتقام اسنوبال

۱۸. انتقام اسنوبال

اگر یادتان باشد این سگ دوست داشتنی در اپیزود Lawnmower Dog در فصل اول وارد سریال شد. در این قسمت هم این شخصیت حضور دارد.

۱۹. مرد سیمرغی

۱۹. مرد سیمرغی

در این قسمت، ریک با مرد سیمرغی مباره میکند. نسخه ی بازسازی شده مرد پرنده ای که پیش تر به آن اشاره شد. و این شخصیت در انتهای قسمت The Rickshank Rickdemption ظاهر شد.

۲۰. سامر و تامی

۲۰. سامر و تامی

در همین حال، سامر با تامی، دوست دبیرستانی اش، معشوقه مرد پرنده‌ای و یک مامور مخفی فدراسیون کهکشانی، مبارزه میکند.

۲۱. ارتش ریک ها

۲۱. ارتش ریک ها

در اپیزود Close Rick-counters of the Rick Kin از فصل اول، سیتادل ریک‌ها معرفی شد، و ما در این قسمت شاهد ارتشی از ریک ها بودیم که توسط اویل مورتی رهبری میشدند.

۲۲.اویل مورتی

۲۲.اویل مورتی

این بازگشتی نبود که طرفداران سریال، خصوصا کسانی که به شخصیت اویل مورتی علاقه مند بودند، انتظار داشته باشند. همگی خواهان این بودند که اویل مورتی با نقشه ای شیطانی و بزرگ ظاهر شود اما اتفاقی که افتاد این بود که کل قضیه برای عبور از دیوار پنجم طراحی شده بود. که به عقیده‌ی بسیاری، خنده آور به نظر آمد.

۲۳. گازورپیان

۲۳. گازورپیان

در اپیزود Raising Gazorpazorp از فصل اول، شاهد موجوداتی به نام گازورپیان بودیم و این بار بعد از گذشت این مدت، این موجودات دوباره وارد سریال شد.

۲۴. Meeseeks

۲۴. Meeseeks

در یکی از قسمت های فصل اول با عنوان Meeseeks and Destroy، شخصیت هایی با این نام حضور داشتند و اینبار هم در این قسمت خودنمایی کردند.

۲۵.شخصیت های انجیل

۲۵.شخصیت های انجیل

در سال ۱۹۹۳، برنامه ای کارتونی به منظور تبلیغ مسیحیت از تلویزیون پخش شد که VeggieTales نام داشت.برخی از شخصیت های این قسمت که سبزیجات هستند، به این برنامه رفرنس دارند و با آن شوخی میکنند.

۲۶. گیفت شاپ سیتادل ریک ها

۲۶. گیفت شاپ سیتادل ریک ها

سیتادل ریک ها، از فصل ۱ در این سریال حضور داشته. با این اوصاف، خوب است بدانیم  که غم و بدبختی، تمام آن سرزمین را دربرنگرفته و به نظر می‌آید که گیفت شاپ، این موضوع را به خوبی ثابت کرده.

۲۷.پنج شخصیت در جستجوی رفرنسی برای مجموعه‌ی گرگ و میش(Twillight)

۲۷.پنج شخصیت در جستجوی رفرنسی برای مجموعه‌ی گرگ و میش(Twillight)

در پایان، معلوم شد که همه این شخصیت‌ها – از جمله عیسی مسیح – فقط چهره‌هایی در قطار بوده‌اند. علاقه مندان به مجموعه‌ی گرگ و میش، این پیچ و تاب را به عنوان ادای احترام به اپیزود  «پنج شخصیت در جستجوی خروج» می شناسند، که در آن شخصیت ها ظاهراً اسباب بازی هایی در یک جعبه هستند.

۲۸. نام خدا

۲۸. نام خدا

خدای داستان به عیسی مسیح می گوید که نام پدرش، یهوه، ترکیبی از نام دو خدای پیشرو از پانتئون های بین النهرین و سومری است. با توجه به طولانی بودن این مبحث، پیشنهاد می‌شود اسامی را در گوگل جستجو کنید.

۲۹. ویروس

۲۹. ویروس

زمانی مشخص میشود که رویلند کارهای مربوط به اواخر فصل را در ماه گذشته انجام داده که ریک میگوید: با وجود این ویروس لعنتی، هیچ کس حاضر نیست بره بیرون خرید کنه. این چیه دیگه؟ساوث پارک؟(نام یک سریال تلویزیونی)