ایستراگ های قسمت دهم (پایانی) فصل چهارم

از زمانی که سریال ریک و مورتی به تداوم برخی از خط های داستانی خود بازگشته است، مدت زیادی می گذرد. ممکن است اویل مورتی تنها کسی نباشد که داستان را به سمت خود می‌کشد پس لازم است ببینیم تمی، فینیکس پرسون و شاید کلون بث در حال انجام چه کاری بوده اند. و در نهایت معلوم می شود که رفرنسی به ” جنگ ستارگان” است. در اینجا ایستراگ ها و رفرنس هایی که می‌توانیم در ریک و مورتی فصل چهارم، قسمت دهم ببینیم، آمده است.

فدراسیون کهکشانی
  • فدراسیون کهکشانی

با توجه به ترکیب رنگ‌ها و معماری این قسمت، می‌توانید از صحنه ابتدایی متوجه شوید که این اپیزود به داستان فدراسیون کهکشانی بازمی‌گردد. امپراتوری حاکم که در اپیزود پایلت معرفی شد و سپس در قسمت اول فصل سوم یعنی The Rickshank Rickdemption، توسط ریک از بین رفت.

گرومفلومیت ها
  • گرومفلومیت ها

اگر فراموش کردید، این فضایی های حشره مانند، گرومفلومیت نامیده می شوند. آنها نژاد حاکم فدراسیون کهکشانی سابق هستند و برای اولین بار در اپیزود پایلت دیده شدند، که در آن ریک، مورتی را تشویق کرد که آنها را بکشد زیرا به بوروکرات ها احترام نمی گذارند

کلون بث
  • کلون بث

در این صحنه، بالاخره پاسخ سوال مطرح شده در پایان فصل ۳ را می‌گیریم: آیا ریک بث را شبیه سازی کرد و یک کلون از اون ساخت؟ بله، گویا این کار را کرده. البته جای شک است اما به احتمال زیاد این نتیجه گیری درست است.

باز هم جوک های جنگ ستارگان
  • باز هم جوک های جنگ ستارگان

در پس‌زمینه، می‌توانیم برخی از افراد گروه بث را در Defiance مشاهده کنیم (به وضوح یک رفرنس به روی Rebellion از سری جنگ ستارگان)، از جمله یک گرومفلومیت دیگر، یک اسکوانچی زن (نژاد بیگانه‌ای که برای اولین بار در فصل اول و در قسمت یازدهم معرفی شد و “Ricksy Business” نام داشت)، و یک فضایی و ربات ناشناخته.

نابودگر سیاره‌ NX-5
  • نابودگر سیاره‌ NX-5

فیلم راهنمای NX-5 که تیم دفیانس مک گافین بث در صحنه ی ابتدای اپیزود به دنبال آن بود، دقیقاً شبیه مأموریت سرقت نقشه‌های ستاره مرگ است که در فیلم Rogue One: A Star Wars Story در سال ۲۰۱۶ به تصویر کشیده شد. حتی ریک در ادامه‌ی اپیزود، NX-5 را ستاره مرگ می نامد.

NX-4S
  • NX-4S

یک گرومفلومیت توضیح می‌دهد که NX-5، سیاره‌ها را دو برابر سریع‌تر از NX-4S با مصرف کمتر باتری از بین می‌برد. که اگر به نامش دقت کنید، رفرنسی به نام‌گذاری محصولات آیفون (iPhone 6، iPhone 6S، iPhone 7، و غیره) است.

پرتوهای تاکیون
  • پرتوهای تاکیون

NX-5 با “پرتوهای تاکیون صنعتی محور” کار می‌کند. تاکیون یک ذره فرضی و احتمالاً ناموجود است که از نظر تئوری سریعتر از نور حرکت می کند. هر زمان که نویسندگان برای برخی از فناوری‌های غیرقابل توضیح به واژه‌ای فن‌آور نیاز داشتند، اغلب در Star Trek به آن‌ها اشاره می‌شود.

شلوار جین Wrangler
  • شلوار جین Wrangler

در سراسر این صحنه، به شلوار جین Wrangler اشاره شده است، از جمله صداهای صوتی ، لوگوی قابل مشاهده و لباس کاملا جین گرومفلومیت. برخلاف پرینگلز و وندی، به نظر نمی‌رسد رانگلر حامی واقعی ریک و مورتی باشد، اما این شوخی کوچک، بعدا به اپیزود بازمی‌گردد.

ستاره مرگ
  • ستاره مرگ

گرومفلومیت، همچنین اعلام می‌کند که NX-5 دیگر حفره مخفی ندارد که وقتی به آن شلیک کنید، منفجر شود، با اشاره به نقص مهلک در هر نسخه‌ی جدیدتر از ستاره مرگ در سری جنگ ستارگان. این نکته، بازیابی ویدیوی آموزشی توسط بث را بی‌معنی می‌کند، زیرا NX-5 ظاهراً نقطه ضعفی ندارد.

 جلسات درمانی خانواده‌ی اسمیت
  •  جلسات درمانی خانواده‌ی اسمیت

جلسات درمانی مداوم خانواده اسمیت با دکتر وونگ، در سراسر این صحنه رفرنس داده می شود، که در نهایت به تلاش ریک برای آرام کردن اسپیس بث با استفاده از تاکتیک هایی منتهی می‌شود که بدون شک در برخی از آن جلسات درمانی ناجور آموخته است: “چیزی که من می شنوم این است که تو فکر کن این یک بمب است.”

 باید همه رو از بین ببرم
  •  باید همه رو از بین ببرم

به نظر می رسد، در دنیای ریک و مورتی، پوکمون ها واقعی هستند. بث یک Poke Ball را پرتاب می کند و ریک هم پوکمون دیگر پرتاب می‌کند تا نبردی را آغاز کنند.مسلماً، آن ها شبیه هیچ پوکمونی نیستند که تا به حال دیده ایم.

دستگاه درون گردن
  • دستگاه در گردن

ریک در اینجا ادعا می کند که ایمپلنت گردن اصلا یک بمب نبود (پس، مرجع فیلم جوخه انتحار نیست؟)، بلکه یک سیستم حافظه بود که می توانست خاطرات کلون را در زمان بازگشت به زمین به بث واقعی منتقل کند. گفتنی است، با توجه به چیزهایی که بعدا یاد می‌گیریم، ریک قطعا در اینجا دروغ می‌گوید، زیرا او در واقع نمی‌داند کدام بث شبیه‌سازی است. پس ایمپلنت واقعا برای چه بود؟

واقعیت مجازی
  • واقعیت مجازی

وقتی سامر در خانه این مرد گیر می‌افتد، به سرعت بهانه می‌آورد که تصادفی از کنسول خود دور شده، و سعی می‌کند عینک مادون قرمز مورتی را به عنوان یک هدست واقعیت مجازی جا بزند.

Shoney’s
  • Shoney’s

این اولین باری نیست که این رستوران را می بینیم. ریک با یک گرومفلومیت در Shoney’s در فصل سوم در قسمت اول، با عنوان The Rickshank Rickdemption ملاقات کرد.

Tad Star Wars
  • Tad Star Wars

همانطور که ریک اشاره می‌کند، ماجراجویی‌های فضایی بث، انحراف یک ستاره‌ی کوچک وارسی نام دارد. شورش بردگانی که او در موردش حرف می‌زد، مطمئناً به نظر می رسد که تعداد زیادی از پلان‌های فیلم های جنگ ستارگان را به تصویر بکشد، و در سراسر این قسمت ارجاعات زیادی به این فرانچایز وجود دارد.

فدراسیون کهکشانی NeEeEw
  • فدراسیون کهکشانی NeEeEw

طعنه‌ای که این گوینده خبر به فدراسیون جدید کهکشانی می زند، احتمالاً برای ادامه شوخی با جنگ ستارگان است که در آن یک سه گانه کامل از فیلم ها ساخته شده بود تا داستان “First Order” را روایت کند که قیام می‌کنند تا جای امپراتوری را بگیرند.

سوونی پلی استیشن
  • سوونی پلی استیشن

تلویزیونی که در Shoney’s مشاهده می‌کنید، آشکارا لوگوی Soony را دارد. و بی شک یک تقلید واضح از شرکت سونی است.

بازگشت دکتر وانگ
  • بازگشت دکتر وانگ

ستاره مهمان، سوزان ساراندون، به ریک و مورتی باز می گردد تا یک بار دیگر نقش درمانگر خانواده و دشمن ریک (حداقل در ذهن او) دکتر وانگ را بازی کند. او اولین بار در فصل سوم، قسمت سوم، با نام “Pickle Rick” ظاهر شد.

 عروسک درمانی
  •  عروسک درمانی

وقتی جری ادعا می‌کند که درمانگران از عروسک‌ها در برنامه‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند، ممکن است به برنامه قبلی دن هارمون، خالق ریک و مورتی، یعنی Community اشاره کند که در فصل چهارم، اپیزود نهم، «Intro to Felt Surrogacy» یک نمایش عروسکی کامل انجام داد.

برنامه ی جایزه ی بریتانیا
  • برنامه ی جایزه ی بریتانیا

دکتر وانگ همچنین به The Great British Bake Off اشاره می‌کند که می‌گوید «در تلویزیون به بریتانیایی‌ها برای آشپزی، جایزه می‌دهند».

Tammy II
  • Tammy II

بالاخره، تامی گوترمن به ریک و مورتی بازگشت ، و نه در یک بخش جزئی داستان تا باعث ناراحتی همه شود. اگر مانند جری (که در ابتدا او را «تانیا» صدا می‌کرد)، دقیقاً به خاطر نمی‌آورید که این کیست، نگران نباشید. تامی دوست دبیرستانی سامر بود که در فصل دوم، اپیزود دهم، “The Wedding Squanchers” با مرد پرنده ای ازدواج کرد (و چندین بار قبل از آن ظاهر شد)، سپس نشان داد که یک مامور فدراسیون کهکشانی است.

وندی
  • وندی

وقتی ریک می‌گوید فکر می‌کند وندی به آنها پول داده است، شوخی نمی‌کند – اگر قسمت‌های فصل چهارم را به صورت زنده تماشا کرده باشید، احتمالاً متوجهتبلیغات  منوی صبحانه وندی بوده‌اید.

جهان موازی
  • جهان موازی

وقتی تمی می‌گوید ریک «ممکن است بخواهد این کار را انجام دهد که در آن جهان جدیدی پیدا کنید که بتوانید خودتان را بمکید»، او به فصل اول، اپیزود ششم با عنوان «Rick Potion No. 9» اشاره می‌کند که در آن که در آن این دو به طور تصادفی، تمام دنیا را زیر و رو کردند و مجبور شدند به یک جهان موازی جایگزین بپیوندند که در آن تصادفا جان خود را از دست دادند. پیامدهای آن رویداد در سرتاسر سریال پخش شده است، اگرچه مشخص نیست تمی چگونه از آن مطلع است. همچنین، این زمان خوبی برای اشاره به این نکته است که از نظر فنی، هیچ یک از بث ها در این قسمت، همان بث اصلی  نیست که ریک او را در فصل اول، در زمین کروننبرگ پشت سر گذاشت.

شهروند کین
  • شهروند کین

وقتی مورتی به درستی اشاره می‌کند که سرانجام کار او و سامر به «شهروند کین » نمی‌انجامد، به فیلم اورسن ولز محصول ۱۹۴۱ اشاره می‌کند که به‌طور گسترده‌ای یکی از بهترین فیلم‌های تمام دوران در نظر گرفته می‌شود و اغلب به عنوان یک معیار در نظر گرفته می‌شود.

مجبورم کردی برم عروسی
  • مجبورم کردی برم عروسی

البته منظور ریک به اتفاقات فصل دوم، قسمت دهم، “The Wedding Squanchers” است که او تمی را می کشد. او همچنین به این واقعیت اشاره می‌کند که تمی، دوست ریک یعنی مرد پرنده‌ای را کشته است، زیرا او هنوز نمی‌داند که تمی در احیای مرد پرنده‌ای به عنوان فینیکس‌پرسن کمک کرده است.

لوک و لیا
  • لوک و لیا

سامر اشاره می کند که او و مورتی مثل لوک و لیا هستند، یک تیم علمی تخیلی برادر خواهری دیگری که برای سرنگونی یک دولت شیطانی کهکشانی با هم کار کردند. با این حال، او به سرعت متوجه می شود که لوک و لیا نیز در یک نقطه یکدیگر را بوسیدند. سپس مورتی  هانسل و گرتل، شخصیت‌هایی از افسانه معروف برادران گشهروند کینریم را پیشنهاد می‌کند، اما سامر از آن ها نفرت دارد.

مرد ققنوسی
  • مرد ققنوسی

در اوایل قسمت، بالاخره ریک فینیکس‌پرسن را می‌بیند. از نظر فنی، ریک قبلاً او را در فصل چهارم، قسمت ششم، یعنی “Never Ricking Morty” دیده بود، اما از آنجایی که کمی غیر متعارف بود، او ممکن بود باور نکند که  بازگشت Birdperson، واقعی است.

سرگرمی استخوان خرد کن
  • سرگرمی استخوان خرد کن

به نظر می‌رسد که مبارزه ریک و فینیکس‌پرسن، به هر تعداد از بازی‌های ویدئویی و انیمه‌های رادیکال احترام می‌گذارد، به‌ویژه سری Mortal Kombat.

The Wrangler Jeans
  • The Wrangler Jeans

گرومفلومیت ها در این صحنه در نهایت اسپانسر شلوار جین رانگل را معرفی می‌کنند. NX-5، ظاهرا طوری برنامه ریزی شده است که همه چیز را به جز شلوار جین رانگلر از بین ببرد. مورتی و سامر به زودی از این موضوع به نفع خود استفاده می‌کنند. احتمالاً ابرهای بزرگی از شلوار جین رانگلر در فضایی که NX-5 سیاره ای را نابود کرده است شناور است.

توطئه علیه والدین
  • توطئه علیه والدین

وقتی بث به بث پیشنهاد می‌کند که “تله ای برای والدینشان بسازند”، رفرنسی است به فیلم لیندسی لوهان محصول ۱۹۹۸ که بازسازی فیلمی در سال ۱۹۶۱ بود و داستان آن هم اقتباسی است از کتابی در سال ۱۹۴۹. در این فیلم، دو دوقلوی همسان که در بدو تولد از هم جدا شده‌اند، در کمپ تابستانی با هم ملاقات می‌کنند و با هم توطئه می‌کنند تا والدینشان را به هم برگردانند.

 Don’t Look Now
  •  Don’t Look Now

ادعای عجیب ریک در مورد اینکه فکر می کرد در نهایت در ونیز میمیرد و ارتباطی که با کوتوله ای با کت بارانی داشت،  اشاره ای بسیار عجیب به فیلم “Don’t Look Now” محصول ۱۹۷۳ است که در آن، پدری در ونیز توسط کوتوله ای که کت بارانی پوشیده بود به قتل رسید.