تغییرات دائمی مورتی در فصل ششم

در تمام طول سریال، رابطه ی نوه و پدربزگ با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده. اما وجود جزئیات کوچکی در فصل ششم، نشان از تغییرات دائمی مورتی دارد. جزئیات کوچکی که در یک صحنه ی کوچک ظاهر شد و ممکن است به تغییرات بزرگی منتهی شود. بر خلاف فصل های قبلی که در هر اپیزود شاهد داستان های گوناگون کوچک و بزرگ غافلگیرکننده بودیم، عمده ی تمرکز فصل ششم، روی خط های داستانی خودکفا و مستقل گذشت.

اپیزود rick: A Mort Well Lived، که اپیزود پارودی فیلم جان سخت است

در  اپیزود دوم فصل ششم با نام rick: A Mort Well Lived، شاهد تلاش سامر برای از بین بردن یک شخصیت منفی شبیه هانس گروبر در یک بازی آرکید هستیم. در این اپیزود، که در واقع یک اپیزود پارودی از فیلم جان سخت است، ریک تلاش میکند تا جان مورتی را در یک بازی ویدیویی نجات دهد. Roy: A Life Well Lived  که  یک شبیه ساز زندگی واقعیت مجازی است که در قسمت های قبلی معرفی شده. حینی که مورتی مشغول این بازی بود، فضایی ها حمله کردند و با حمله به آرکید Chitz و Blips و خسارت و صدمه ای که به بازی زدند،در نهایت منجر به این شد که هوشیاری مورتی، بین تمام NPC های بازی پخش شود. برای نجات مورتی، ریک به عنوان شخصیت Roy وارد بازی شد و تلاش کرد تا تمام NPCها را قانع کند که آن ها مورتی هستند و باید به سمت فضا و خارج از محدوده و مرز بازی، پرواز و در نهایت فرار کنند. اما طبق روال همیشگی سریال، برنامه طبق نقشه های ریک پیش نمیرود و NPCها شروع به ساختن یک فرقه ی مذهبی، شروع جنگ های مقدس میکنند. و شخصیتی به اسم مارتا هم در سر راه ریک قرار میگیرد.

هرچند مارتا قبول میکند که با متقاعد کردن ۹۲ درصد از مورتی ها برای ترک بازی به ریک کمک کند، طولی نمیکشد که تبدیل به بزرگترین مخالف و تهدید برای ریک تبدیل میشود. و این اتفاق زمانی رخ میدهد که ریک در گفتن این که مورتی ها را دوست دارد، تردید میکند. اما در نهایت بیشتر مورتی ها موافقت به ترک بازی میکنند اما مارتا تصمیم میگیرد که بماند  و باختی که در نهایت اتفاق می‌افتد، سبب  تغییرات بزرگی در مورتی می‌گردد. در چند فصل قبل، صحنه های زیادی وجود داشت که نشان از بیزاری مورتی از ریک می‌داد و مورتی پدربزرگش را به خاطر خودخواهی، تصمیم های بد و اهمیت ندادن به خانواده، سرزنش میکرد. هرچند این جنبه از مورتی در اپیزودهای سوم و چهارم فصل ششم از بین رفته و مورتی دوباره کورکورانه ریک را تحسین میکند. در قسمت سوم ین فصل، مورتی درخواست میکند که اوقاتش را به همراه ریک با بازی های ویدیویی بگذراند و در قسمت بعدی هم، مورتی بیشتر روزش را صرف تحسین ریک برای اختراع دستگاه عضله سازی میکند. به نظر می‌آید که از بین رفتن قسمت منفی رابطه ی ریک و مورتی و مشکلات آن ها، به خاطر نبود مارتا باشد.

مارتا

چرا از دست دادن مارتا همچین تاثیری روی شخصیت مورتی می‌گذارد؟

نکته اینجاست که گویا حتی اگر مورتی بتواند مارتا را پس بگیرد، باز هم قادر نخواهد بود مورتی سابق شود، تنها به این دلیل که مقصر این اتفاق، ریک است. بیزاری مورتی از ریک، ناشی از سوء استفاده مداوم ریک از مورتی است و اگر مورتی روزی متوجه شود که ریک این قسمت از ذهنش را از بین برده، فقط نفرت مورتی را نسبت به ریک افزایش میدهد. رابطه ی این دو از فصل های پیشین تحت فشار قرار گرفت و با اینکه مرگ مارتا، تغییرات بسیار شدیدی در مورتی پدید آورد، کشف این حقیقت که ریک در نجات مارتا ناموفق بود، میتواند رابطه ی این نوه و پدربزرگ را به کلی نابود کند.

مارتا، آن بخشی از شخصیت مورتی است که قسمت های منفی ریک را میبیند و با نبود این بخش، مورتی به طور کاملا متفاوتی رفتار میکند. با جزئیات ریزی که در داستان دیدیم، به نظر می‌آید که این اولین باری نیست که همچین اتفاقی رخ می‌دهد. اما هرچند این موضوع به طور رسمی تایید نشده. مرگ مارتا، برای همیشه مورتی را تغییر داد وبا خلق شخصیتی غم انگیز ، به طور بالقوه رابطه ی بدی را که از فصل اول سریال آشکار بود را احیا کرد.