ایستراگ های قسمت نهم فصل چهارم

این قسمت از ریک و مورتی، درباره ی خدا و اشارات بسیار زیادی به داستان های مذهبی بود.

جاستین رویلند و دن هارمون، خالقان سریال، با ارجاعات کتاب مقدس بیگانه نیستند، اما اپیزود ریک و مورتی فصل چهارم و اپیزود نهم، با نام «فرزند مورتی»، پر از تمثیل های کتاب های مذهبی است. حتی جری هم در این قسمت، برای مدت کوتاهی قدرت های خدایی به دست آورد و همانطور که ریک اشاره می کند، اساساً هیچ کار ارزشمندی با آنها انجام نداد.

در این هفته، زمانی که جری سعی کرد کمپ سرگرمی راه بیندازد و بث و ریک نسخه‌ای از SimCity به اندازه ی یک سیاره را بازی کردند، مورتی و سامر ماجراجویی خاص خود را داشتند – که بیشتر شامل مصرف مواد و انجام بازی‌های ویدیویی بود.

در ادامه میتوانید تمام ایستراگ هایی که از این قسمت پیدا شد را مشاهده کنید.

عنوان این قسمت
  • عنوان این قسمت

عنوان اپیزود این هفته، «فرزند مورتی» است که اشاره ای است به فیلم دیستوپیایی «فرزندان بشر» محصول ۲۰۰۶ (بر اساس رمانی در سال ۱۹۹۲). این فیلم درباره جهانی است که در آن کودکان دیگر متولد نمی شوند.

Euphoria
  • Euphoria

سامر از این موضوع ناراحت است که نمی‌تواند به پارتی مواد مخدر مایک تریسکویت، در تعطیلات بهاری برود، و در دیالوگی اعلام میکند که از قبل در حال تماشای Euphoria برای دستگرمی است. Euphoria سریالی است با بازی Zendaya که در سال  ۲۰۱۹ از شبکه HBO پخش شد. و موضوع این سریال هم مصرف مواد مخدر شدید در بین نوجوانان است.

قفس فارادی
  • قفس فارادی

ریک یک قفس فارادی می سازد، که به آن جعبه فارادی یا سپر فارادی نیز می گویند، تا از دریافت تماس از طریق تلفن عجیب خود جلوگیری کند. این دستگاه که سیگنال های الکترومغناطیسی را مسدود می کند، توسط مایکل فارادی در سال ۱۸۳۶ اختراع ش و در فیلم.   هم Lost شخصیت دانیل فارادی را به نام او نامگذاری کردند.

گایا
  • گایا

ریک سیاره ای را که گ—ده است، “گایا” می نامد، که ممکن است در واقع اصطلاحی برای ادای احترام باشد. در اساطیر یونان، گایا مظهر سیاره زمین و مادر همه زندگی است. او همچنین تایتان‌های افسانه‌ای را به دنیا آورد، بنابراین ریک ممکن است به این موضوع اشاره کند که هر فرزندی که از این اتحادیه متولد شود، می‌تواند خاص باشد.

من هستم
  • من هستم

وقتی گولم های خزنده  از روزنه سیاره به بیرون پرتاب می شوند، قبل از برخورد به زمین و تکه تکه شدن، فریاد می زنند “من هستم”. این ممکن است نقل قولی از انجیل و به عبارت “من هستم که هستم” باشد که خدا  خطاب به موسی می گوید.

میکرودوزینگ
  • میکرودوزینگ

سامر آرزو می کند که ای کاش با دوستانش “میکرودوز” می کرد. میکرودوز اصطلاحی است که به مصرف مقادیر کمتر از حد معمول از داروهای روانگردان به طور منظم اشاره دارد و در حدود سال ۲۰۱۸ رایج شد.

سگا دریم کست
  • سگا دریم کست

با این که انتظار نمی‌رفت، جری نام و سازنده یک کنسول بازی ویدیویی را به درستی حدس می‌زند. سگا کنسول Dreamcast را بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۱ ساخته است.

دوز
  • دوز

در داخل کارخانه فرزندپروری ریک و بث، نمایشگرهای مختلفی در پس زمینه دیده می شوند. یکی از آن ها بازی قدیمی دوز است که قبل از اینکه گوشی های موبایل رایج شود، مردم وقتی روی کاغذ بازی می‌کردند.

گرد/مسطح/میان
  • گرد/مسطح/میان

در این قسمت،بچه‌های سفالی ریک به سه دسته تقسیم می‌شوند: گروهی که معتقدند زمین گرد است، گروهی دیگر که تئوری توطئه احمقانه‌ی صاف بودن زمین را تایید می‌کنند، و دسته سومی که ربطی به ارباب حلقه‌ها دارد. با توجه به اینکه آنها حتی روی سیاره‌ی هم نیستند، این دسته بندی ها ممکن است به سادگی به انواع خلق و خوهای انسان ها اشاره داشته باشند: یعنی عادی، احمق ها، و نردها.

حلزون ذهن
  • حلزون ذهن

وقتی سامر و مورتی به سمت سفینه فضایی سقوط کرده می‌روند، سامر به این فکر می‌کند که آیا خدمه‌ی سفینه به وسیله یک حلزود ذهن یا چیزی دیگر آلوده شده‌اند. ما هیچ ایده ای نداریم که حلزون ذهن چیست، اما تا جایی که ما می دانیم؛ در سریال ذکر نشده است. اما گفته شبیه چیزی که سامر اشاره کرد،، در Futurama با نام های راب های مغزی ( اسلاگ های مغزی ) وجود دارد.

کشتی نسلی
  • کشتی نسلی

همانطور که ریک آن را “کشتی نسلی” می نامد، یکی از روش های فرضی سفر فضایی است. ایده‌اش این است که، اگر سفر با سرعتی بیشتر از نور از نظر فیزیکی غیرممکن باشد (برخلاف آنچه در داستان‌های علمی تخیلی می‌بینیم)، بشریت به ساخت کشتی‌هایی به‌قدری بزرگ و پیشرفته نیاز دارد که چندین نسل بتوانند برای دهه‌ها یا حتی صدها سال در آن‌ها زندگی و سفر کنند.

چرخه‌ی زندگی
  • چرخه‌ی زندگی

وقتی ریک به مردی اشاره می‌کند که آهنگ چرخه‌ی زندگی را ‌می‌خواند و لباس‌های عجیب و غریب می‌پوشد، اشاره می‌کند، در مواقع منظورش به به التون جان، نوازنده برجسته و برجسته‌ای است که آهنگ «Circle of Life» را برای فیلم شیر شاه دیزنی نوشت.

رجی
  • رجی

ریک به رجی می گویدما حدس می‌زنم، وقتی کارم با تو تمام شد، به یک کارگر نیاز خواهی داشت تا صورتت را از وسط جدا کند. این در اینجا منظورش به یکی از داستان های مذهبی است که  موسی با استفاده از عصایش دریای سرخ را از هم جدا کرد تا قومش بتوانند از مصر فرار کنند.

سیری
  • سیری

ظاهرا آخرین ساخته ی هوش مصنوعی ریک به سادگی یک تکرار اصلاح شده از دستیار مجازی اپل یعنی سیری است. به نظر می رسد بهتر از نسخه‌ی اپل کار کند.

یهوه
  • یهوه

ریک از رجی، خدای ابرها، به عنوان «یهوه» یاد می کند. یهوه یکی از نام های عبری خداست.

کید راک و زئوس
  • کید راک و زئوس

ریک حین مسخره کردن رجی، از ترکیب دو اسم کید راک زئوس استفاده می‌کند. کید راک یک هنرمند موسیفی محبوب است که از اواخر دهه ۹۰ تا به امروز فعالیت دارد و زئوس هم خدای یونانی رعد و برق و فرمانروای کوه آلپ است.

طاعون
  • طاعون

قدرت هایی که رجی به جری می دهد شامل بلاهای کتاب مقدس است که اشاره دیگری است به داستان موسی و خروج قومش از مصر.. جری همچنین از خود به عنوان موسی یاد می کند و می گوید که “آماده سوزاندن بوته ای است” که اشاره ای به یکی دیگر از داستان های کتاب مقدس دارد.

بیلی اوشن
  • بیلی اوشن

جری به بث می‌گوید: «چند شمع روشن کن و بزار روی بیلی اوشن». بیلی اوشن، هنرمند R&B ترینیدادایی-انگلیسی محبوب در دهه  ۱۹۸۰ است.

عاقلانه انتخاب کن
  • عاقلانه انتخاب کن

این صحنه، بسیار شبیه یکی از صحنه های معروف فیلم “ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی” محصول ۱۹۸۹ است که مملو از ارجاعات مذهبی نیز می باشد. درست است که آن صحنه به طور دیگری به پایان می رسد.

از خدا درخواست خوراک کن
  • از خدا درخواست خوراک کن

در اینجا یک ارجاع دیگر به روایات مذهبی وجود دارد: وقتی بث به جری می‌گوید «از خدا طوفان بخواه»، به داستان کشتی نوح اشاره می‌کند که ریک بعداً هنگام تحویل کلیدهای سفینه فضایی به افراد سفالی باقی‌مانده، به آن اشاره می‌کند. داستان درباره زمانی است که خدا با کینه توزی همه و همه چیز را روی زمین غرق کرد، به جز یک خانواده و تعداد انگشت شماری از حیوانات، زیرا آن ها را دوست داشت.

  سنگو پرتاب کنین
  •   سنگو پرتاب کنین

وقتی ریک می‌گوید «سنگ اول را نیندازید»، به داستان عهد جدید اشاره می‌کند که در آن عیسی زنی را از سنگسار شدن نجات می‌دهد و اعلام می‌کند: «کسی که در میان شما گناهی ندارد، ابتدا به او سنگ بیندازد. این عبارت وارد واژگان رایج شده است، اما منشأ آن همین داستان است.